tiistai 14. kesäkuuta 2016

Aninkaisten kevään summausta

 

OneNote Class Notebook on nyt käytössä vaatetustekniikan opiskelijoilla (1. ja 2. toisen vuoden opiskelijoilla) sekä kotityö-ja puhdistuspalvelualan 1. vuoden opiskelijoilla. Parturi-kampaaja –alan 1. vuoden opiskelijoiden kanssa on muistikirjaan tutustuttu ja testattu tvt-opintojen tunneilla ja pääkäyttö on ollut ammattiopintojen aikana. Muistikirjaa on käytetty oppimisen dokumentointiin:

·         Työskentelyn vaiheista (kopu-opiskelijat) on otettu kuvia ja muistikirjan Sisältökirjastosta on haettu  aiheeseen kuuluvaa tietoa ja yhdistetty käytäntöä (mitä tapahtuu) tietopohjaan (miksi tapahtuu).

·         Vate-opiskelijat ovat kuvanneet omia töitään ja esitelleet niiden ominaisuuksia sekä pohdiskelleet työvaiheiden onnistumista muistikirjaa hyväksikäyttäen. Lisäksi muistikirjaa on käytetty ammattiopintojen tunneilla

·         Paka-opiskelijat ovat käyttäneet muistikirjaa tvt-opinnon tunneilla työvälineopiskeluun ja ammattiopinnon tunneilla töiden ja työvaiheiden muistiinpanoihin.

Opiskelijat ovat huomanneet OneNote-ohjelman toimivuuden ja osa opiskelijoista käyttää ohjelmaa säännöllisesti omien muistiinpanojen tekoon omalla puhelimellaan.      

     

Opiskelijan oman ajattelun tärkeys

OneNote mahdollistaa muistiinpanojen teon käytännön työskentelyn ohessa. Tämä nostaa opiskelijan oman ajattelun tärkeyttä esille. Opiskelijan ratkaistava tekeekö jostain työvaiheesta itselleen nopean muistiinpanon vai ei. Perinteisessä teoriaopetuksessa opiskelijat kysyvät usein pitääkö tämä kirjoittaa muistiin. Nyt ei välttämättä ole mitään kirjoitettavaa, mutta on ehkä silti tärkeää muistettavaa.

 

Muistiinpanon tekeminen on nopeaa kirjoitettuna tai äänitallenteena

Muistikirjan ollessa auki puhelimessa, kuvan ottaminen kestää muutaman sekunnin ja kuva on muistikirjassa heti ja muutaman hetken kuluttua myös OneDrivessa tallessa. Kotona otettuun kuvaan on helppo lisätä selostus joko tekstinä tai äänitallenteena. Myös videon liittäminen onnistuu.

 

Kevään summaus saa vielä jatkoa…

maanantai 6. kesäkuuta 2016

Virtuaalisairaalan kehittäminen

Uudenmaantien koulutalon työkokonaisuus "Virtuaalisairaalan nimikilpailu" on nyt saatu siihen pisteeseen, että uusi nimi on arviointia vailla valmis. Opiskelijoille ja henkilökunnalle toteutettiin kysely, jossa tiedusteltiin Virtuaalisairaalalle uutta nimeä sekä sisältötoivomuksia. Kokonaistavoitteenahan oli tuottaa Virtuaalisairaalasta koko ammatti-instituuttia hyödyntävä alusta.


Vastauksia saatiin kokonaisuudessaan 47. Sisältöehdotukset koskivat näyttösuunnitelmien ohjeistuksia sekä oppimispelien monipuolistamista. Toiveita kohdistettiin myös siihen, että erilaisia oppimisympäristöjä kuten Moodle ja Virtuaalisairaala voitaisiin yhdistää. Alusta koetaan siis hyödylliseksi ja ennenkaikkea potentiaaliseksi, mutta sisältöä halutaan ehdottomasti monipuolistaa.


Virtuaalisairaalan uudesta nimestä saatiin myös monta erilaista vaihtoehtoa. Nämä käydään vielä läpi työryhmän kanssa ja lopullinen päätös tehdään syksyyn mennessä, jolloin on tarkoitus myös lanseerata lopullinen nimi käyttöön.


Raporttia voi käydä vilkaisemassa


https://magic.piktochart.com/output/13972493-virtuaalisairaalan-nimikilpailu



Virtuaalisairaala kehittyy siis tulevaisuudessakin enemmän ja enemmän käyttäjiensä näköiseksi.

keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

Uudenmaantien koulutalolle Turkka Sinervon stipendi!!!!!!!

Lukukausi loppui Uudenmaantien koulutalolla iloisin digimerkein!! Turun ammatti-instituutin opiskelijalle Tessi Rantaselle myönnettiin Turkka Sinervon stipendi. Stipendi kohdistetaan opiskelijaan, joka on kekseliäästi hyödyntänyt tieto- ja viestintäteknologiaa opiskelun aikana.


Tessi osoitti kekseliäästi, miten tvt-osaamista voi hyödyntää esimerkiksi korvaavan tehtävän tekemisessä. Tällöin hänen tekemäänsä videointia hyödynnettiin loppujen lopuksi koko ryhmälle. Tessi toi myös opettajakunnan tietoon erilaisia digitaalisia opetusmenetelmiä, joita Uudenmaantien koulutalolla hyödynnettiin koko lukuvuoden aikana paljon.


Tämä on yksi esimerkki siitä, miten opiskelijan digiosaamista voidaan hyödyntää monipuolisesti ja erittäin kattavasti. Stipendi muistuttaa myös siitä, että digiaika tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että opetus voidaan tehdä yhdessä opiskelijoiden kanssa. Tällöin oppijoina ovat niin opiskelijat kuin opettajatkin!!!


Erittäin hyvää kesää kaikille hanketoimijoille!! Ja tottakai myös muille :)