sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

OneNote Class Notebook - helppoutta työskentelyn dokumentointiin, myös opettajalle

Otsikosta tuli melkein mainoslause. Turun kaupungin sivistystoimialalla on kaikilla käytössä Office 365 ja sen sisällä OneNote-muistikirjaohjelma. OneNote on vanha työkalu. Ensimmäinen versio ohjelmasta julkaistiin vuonna 2002. Mielestäni se on myös jäänyt täysin vaille ohjelmalle kuuluvaa huomiota. Sen avulla pystytään yhdistämään

  • kuvat,
  • filmit
  • sähköpostit,
  • MS-Office-tiedostot, 
  • pfd-tiedostot,
  • kirjoitetut (myös käsinkirjoitetut) muistiinpanot, 
  • piirrokset muistiinpanoiksi


Lähes kaikki näistä ominaisuuksista löytyvät myös ohjelman mobiililaiteversiosta, joista löytyy myös mobiililaitteen kameraa hyväksikäyttävä dokumenttiskanneri-ominaisuus. Kun nämä ominaisuudet yhdistyvat Office 365 ympäristön OneDriveen, saadaan aikaan mukana kulkeva muistiinpanoväline joka on aina mukana ja voidaan ottaa käyttöön monilla laitteilla. Meillä on kokemuksia Android, IOS, ja Windows -laitteista.


Noin vuosi sitten OneNote-ohjelmasta tuli opetuskäyttöön paremmin soveltuva versio OneNote Class Notebook. Tässä ohjelmassa opettaja pystyy luomaan ryhmälleen muistikirjan, jossa jokaisella opiskelijalla on oma muistikirjansa, ryhmän yhteinen, ja yhdessä työstettävä, muistikirja sekä vain opettajan muokattavissa oleva sisältökirjasto. Tämän ohjelman ansiosta opettajan on nyt helppo siirtyä opiskelijan muistikirjasta toiseen ja käyttää sisältökirjastoa opiskelumateriaalin työstöön ja jakamiseen. Turun kaupungin sivistystoimialan tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön kehittämisen ja opetushenkilöstön täydennyskoulutuksen päämaja TOP-keskuksessa on järjestänyt systemaattisesti koulutusta tämän ohjelman käyttöönottoon. Siellä minäkin käyvin oppia saamassa vuoden vaihteen tienoilla.

 

Tämä ohjelma on meillä Turun ammatti-instituutin Aninkaisten yksikössä Digihaukihankkeen keskiössä. Kerromme ohjelman käytöstä tarkemmin tulevissa postauksissa.

 

 

 

 

Juha Pusa
Opettaja, matematiikka, fysiikka ja kemia, TVT

Turun kaupunki
Sivistystoimiala
Ammatillinen koulutus
Turun ammatti-instituutti
Aninkaistenkatu 7
PL 955, 20101 Turku
Puh +358449073142
juha.pusa(a)turku.fi

maanantai 18. huhtikuuta 2016

Tutkinnon visualistaminen etenee

Uudenmaan koulutalon yksi työkokonaisuus "Tutkinnon visualistaminen" etenee pikkuhiljaa kohti itse tuotetta. Opiskelijoiden valokuvaus järjestettiin 14.4.2016 Uudenmaantien koulutalolla ja tulokseksi saatiin paljon erinomaisia valokuvia. Näiden avulla on tarkoitus luoda juliste, jossa näkyy opiskelijan eteneminen kohti ammattilaisuutta. Tämän lisäksi julisteeseen sisällytetään QR-koodeja, joiden avulla opiskelijat pääsevät lisäinfon äärelle esim. mobiililaitteillaan.


Kuvausaamusta tehtiin myös lyhyt koostevideo, joka on linkitettynä Digihauen Thinglink-seinälle. Tämän pääset katsomaan alla olevasta linkistä:


https://www.thinglink.com/scene/732503558317932546


Seuraava askel onkin sitten konkreettisen julisteen lopullinen suunnittelu ja tuottaminen. Aikataulullisesti pyritään siihen, että vielä kevään aikana Uudenmaantiellä saataisiin ensimmäinen versio arvioitavaksi ja sitä kautta paranneltavaksi. Lopullisesti koko tuotteen on tarkoitus olla opiskelijoiden käytössä syksyllä, kun uudet lähihoitajaopiskelijat aloittavat.


Kuvaukset tekivät aamusta erittäin hauskan ja erilaisen. Opiskelijat hyppäsivät projektiin täysillä mukaan, mikä mahdollisti koko homman onnistumisen. Opiskelijoiden kohdalla tulee vielä korostaa sitä, että he tekivät siis käytännössä kaiken: kuvauksien suunnittelun ja kuvaamisen, joka sisälsi niin valokuvaamisen kuin "mallina olonkin." Suurin kiitos koko kuuluu siis ehdottomasti heille!!

maanantai 11. huhtikuuta 2016

Rasekon ohjelmointimateriaali käytössä

It's Learning - alustalle perustettu ohjelmoinnin peruskurssi on otettu käyttöön. Toisen vuoden datanomiopiskelijat ovat päässeet hyvään alkuun, ja muutamat vähän pidemmällekin, ohjelmoinnin opettelussa. 

Kurssia on vielä laajennettu muutamalla tehtävällä, mutta nyt se alkaa olla tällä erää valmis.

Uutta mallia Raspberry Pi - korttitietokoneesta on tilattu ja niitä tullaan käyttämään toukokuussa ensimmäisen vuoden ict-asentajaopiskelijoiden ohjelmointikurssin "Python-labrassa".

Ohessa kuva Scratch'illä tehdystä yhtälöparin ratkaisusta.


--

MIKA ALAMÄKI

ammatillinen opettaja

ict-ala

 

Raision seudun koulutuskuntayhtymä

Rasekon ammattiopisto

Eeronkuja 3, 21200 Raisio
puh. 044 7057664 - mika.alamaki@raseko.fi

www.raseko.fi

torstai 7. huhtikuuta 2016

Uudenmaantien 3D-opetuksen työkokonaisuus raportoitu

Uudenmaantien koulutalon yksi työkokonaisuuksista oli 3D-opetuksen käyttöönotto ja juurrutus. Käyttöönotto on nyt tapahtunut ja itse 3D-opetusta on hyödynnetty jo joidenkin opettajien toimesta. Opiskelijoiden vastaanotto on ollut erittäin hyvää.


Opettajat ovat osoittaneet hyvää ja innokasta otetta liittyen uuteen opetusmenetelmään. Tottumista toki vielä tarvitaan, mutta ohjelmaa uskalletaan käyttää ja sitä hyödynnetään suunnitelmallisestikin. Opettajien kouluttamiseen liittyen Uudenmaantiellä kokeiltiin myös oppitunnin seuraamisen menetelmää. Eli käytännössä viisi eri opettajaa kävivät seuraamassa oppitunteja, joilla 3D-opetusta hyödynnettiin. Kokemukset tästä ovat hyvät niin opettaneen opettajan kuin seuranneidenkin opettajien mielestä. Tämä oli hyvä menetelmä "rikkoa" jää siihen, että opettajat aloittivat itse tutustumisen ohjelmaan.


Opiskelijoiden kokemukset 3D-opetuksesta olivat erittäin myönteiset. Sen koettiin tuovan monipuolisuutta ja lisäämään asioiden hahmottamista. Opiskelijat myös sisäistivät anatomian asioita paremmin kuin esim. kirjasta. Haasteina ja kehittämisehdotuksina kuvattiin esim. silmien väsymistä ja opetuksen sulavuutta 3D-opetuksessa.


Eli nyt on kuitenkin portti 3D-opetukseen avattu ja havaittu se, että siitä on selkeästi hyötyä. Opiskelijoiden positiivinen palaute on viesti siitä, että perinteiset paperikuvat ovat historiaa ja anatomian sisäistämiseen tarvitaan monipuolisuutta. Anatomia on kuvattu aina vaikeaksi aineeksi, joten kaikki menetelmät ovat varmasti enemmän kuin tervetulleita auttamaan niin opettajaa kuin oppilastakin.


Raportin ja työkokonaisuuden kokonaiskuvauksen voi lukea Thinglinkistä:


https://www.thinglink.com/scene/732503558317932546