perjantai 4. maaliskuuta 2016

Virtuaalisairaalan koulutusta Loukkopäivänä

Uudenmaantien koulutalo oli yhtenä rastina 3.3.2016 pidetyssä Loukkopäivässä Salon ammatillisessa koulutalossa. Aiheeksi valikoitui Digihauki-hankkeeseen kuuluva Virtuaalisairaala. Koulutus toteutettiin kolmen opettajan, Heli Kaira, Sari Havia ja Mika Alhonkoski, voimin. Koulutuksen sisältö rakentui virtuaalisairaalan esittelystä ja sen sisällön harjoittelemisesta. Yleisölle oli varattuna tietokoneet ja valmiiksi tehty "pelialusta", jossa he pääsivät kokeilemaan Virtuaalisairaalan pelillisyyttä.


Vilkkaimmat keskustelut käytiin paperittomasta näyttösuunnitelmasta sekä pelillisyyden hyödyntämisestä. Erityistä mielenkiintoa herätti palvelun ilmaisuus ja se, että kaikki voivat vapaasti hyödyntää jo olemassa olevaa materiaalia. Tähän yleisöä pyrittiinkin rohkaisemaan, onhan kaikki hyvä oltava kaikkien käytössä.


Palaute päivästä oli hyvää!! Erityisen hyvänä koettiin palvelun jaettavuus! Haasteena osa opettajista koki sen, että viekö virtuaalisuus kontaktiopetuksen hiljalleen kokonaan pois. Tätä ei toivottavasti tarvitse tulevaisuudessa pelätä :)


Uudenmaantien koulutalon materiaalipankkiin on päivitetty kuvamateriaalia Loukkopäivästä. Alla olevasta linkistä pääset Thinglinkkiin. Materiaalipankin linkin löydät alalaidasta.


https://www.thinglink.com/scene/732503558317932546



Nyt vain toivotaan, että muut koulutalot ottavat käyttöön edes osia Virtuaalisairaalasta ja esimerkiksi luovat omia pelejään siten, että kaikki voisivat näitä opetuksessaan hyödyntämään!

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Rasekon kuulumisia

Ohjelmointiin liittyvän materiaalin tuottaminen on lähtenyt käyntiin It's Learning - alustalle. 


Tavoitteena on toisaalta tutustuttaa opiskelijat ohjelmoinnin perusteisiin ja toisaalta ottaa mukaan aineksia matematiikasta ja fysiikasta. Tällöin aineistoa voisi käyttää sekä ohjelmoinnin, matematiikan että fysiikan tunneilla. Kauniina ajatuksena on myös lisätä opiskelijoiden motivaatiota esim. matematiikkaa kohtaan, kun he huomaavat kuinka tärkeää sen hallinta on ohjelmoinnissa.


Tällä hetkellä "valmiina" on noin 10 tehtävää ja pari linkkiä aiheisiin tutustumista varten. Aluksi esitellään ja tutustutaan Scratch-kieleen helppojen ja lyhyiden tehtävien muodossa. Tehtävät laajenevat ja vaikeutuvat, kun kurssi edistyy. Lopussa tulee muutama tehtävä, joissa käytetään Raspberry Pi - korttitietokonetta, jota ohjelmoidaan sekä Scratch että Python - ohjelmointikieliä.

--

MIKA ALAMÄKI

ammatillinen opettaja

ict-ala

 

Raision seudun koulutuskuntayhtymä

Rasekon ammattiopisto

Eeronkuja 3, 21200 Raisio
puh. 044 7057664 - mika.alamaki@raseko.fi

www.raseko.fi